website-optimalisatie

Website optimalisatie

Heb jij een website die niet veel bezoekers trekt? Of worden die bezoekers maar geen klanten? Je website is niet alleen je online visitekaartje, maar waarschijnlijk je belangrijkste verkoopkanaal. Het is dan natuurlijk belangrijk dat je goed gevonden wordt in Google. En dat je bezoekers overgaan tot aankoop. Heb jij twijfels of jij wel het maximale uit je website haalt? Denk dan eens aan websiteoptimalisatie. Bij websiteoptimalisatie ga je aan de slag met onder meer het verbeteren of toevoegen van tekst, het verbeteren van de websitestructuur en technische verbeteringen. Hierdoor zal je website beter gevonden gaan worden door je doelgroep, zul je meer leads kunnen genereren en meer omzet realiseren.

Websiteoptimalisatie wordt voor veel bedrijven steeds belangrijker. Een hogere positie zorgt namelijk voor bijvoorbeeld meer gratis klikken naar je website. Bedenk wel dat dit een proces is waarin je pas op de langere termijn profijt van ziet. Ook is het geen eenmalig proces. Google verandert continue de regels voor zoekmachineoptimalisatie. En bedenk ook dat geen enkel bedrijf je een plek op nummer in de zoekresultaten van Google kan garanderen. Er zijn zoveel factoren die meespelen in je positie in Google en je concurrentie zal misschien ook niet stilzitten. Betekent dit dat je er maar niet aan moet beginnen? Nee, want stilstand is in dit geval echt achteruitgang. Als je je website niet optimaliseert, zal je website steeds lager in de zoekresultaten terugkomen.

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Het gebruik loopt uiteen van 82 procent op desktop tot 85 procent op smartphone en 86 procent op tablet. Elke seconde voeren we zo’n 40.000 zoekopdrachten uit op Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag en 1,2 biljoen zoekopdrachten per jaar. In de getoonde zoekresultaten tellen ook gebruikersstatistieken van websites mee, zoals bounce rates, sessieduur, pageviews per sessie, terugkerende gebruikers en meer.

Hoe werkt websiteoptimalisatie

Zoals gezegd, hebben veel factoren invloed op de positie van je website in Google. Eigenlijk is voor het Google het belangrijkste ingrediënt relevantie. Je website en de inhoud daarvan moet je websitebezoeker relevantie en dus een goede ervaring bieden. Daarnaast is het belangrijk dat je website ‘mobielvriendelijk is’ en dat de website snel laadt. Techniek is dus een belangrijk onderdeel in het gehele proces. Daarnaast hebben de teksten op je website een grote invloed, net als de navigatie, afbeeldingen, interne links op je website en externe links naar je website. Maar ook het steeds toevoegen van nieuwe content op je website is een wezenlijk onderdeel van het geheel. Google ziet hierdoor dat jij je website en je bezoekers serieus neemt en relevantie wilt bieden.

Wij denken bij websiteoptimalisatie echter niet alleen aan het verbeteren van je zoekresultaten in Google. Natuurlijk is beter gevonden worden in Google de eerste belangrijke stap. Maar wat als je wel beter gevonden wordt en je website sluit niet aan bij de wensen en behoeften van je doelgroep? Als het totale plaatje niet klopt en je niet alle mogelijkheden inzet om je doelgroep/bezoeker aan je te binden? Of dat je website de verkeerde doelgroep aantrekt? Alle kans dat die bezoeker dan toch geen klant van je wordt. Wij kijken dus naar het totale plaatje. Zeker als je website al een aantal jaren bestaat, is het best mogelijk dat het design aan een opfrisbeurt toe is.

optimalisatie2mixplan

Omdat wij ons kunnen voorstellen dat websiteoptimalisatie voor veel bedrijven een ontastbaar iets is en veel vragen oproept, starten we altijd met een adviesgesprek. Hierin inventariseren we kort wat de huidige situatie is en wat de huidige activiteiten en doelstellingen van het bedrijf zijn. We bekijken samen wat de mogelijkheden voor websiteoptimalisatie zijn en wat wenselijk is. Zetten we vol in of kunnen we misschien beter nog andere middelen inzetten? Zodra jij een beslissing hebt genomen gaan we aan de hand van onderstaande stappen aan de slag.

stap-1-website-optimalisatieWe bekijken wat de belangrijkste producten en/of diensten van je bedrijf zijn. Ook kijken we samen naar het design, uitstraling en indeling. Ook de concurrentie wordt meegenomen.

stap-2-website-optimalisatieWe maken een scan van je huidige website en analyseren de zoekwoorden. Ook kijken we naar het zoekvolume van relevante zoekwoorden.

stap-3-website-optimalisatieAlle teksten worden herschreven en geoptimaliseerd voor Google. Tevens pakken we de techniek van de website aan. We analyseren tal van factoren waar Google naar kijkt.

stap-4-website-optimalisatieIn deze fase nemen we conversieoptimalisatie mee. Is je onderscheidend vermogen duidelijk, is de website gebruikersvriendelijk en is er een goed call to action.

Meer weten?

Een effectieve website gericht op jouw bedrijf en jouw doelgroepen en doelen, dat is waar het bij ons om draait. We kijken pragmatisch naar jouw wensen en budget en bekijken de beste oplossingen voor  het optimaliseren van jouw website, ook voor de langere termijn.

En heb je nog ondersteuning nodig bij het onderhouden van je website omdat je er geen tijd, zin of kennis voor hebt? Ook daar kun je ons voor inschakelen. Wij helpen je ook graag bij het ontwikkelen en uitvoeren van marketing- en communicatieactiviteiten. Zowel startende bedrijven als ondernemers met jarenlange ervaring kunnen terecht voor resultaatgericht marketing- en communicatieadvies.

Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek. Wij komen graag bij jou langs om met jou en jouw bedrijf kennis te maken. Onder het genot van een kop koffie kunnen we dan jouw hulpvraag inzichtelijk maken. Doe het gerust, het verplicht je tot niks.

Bel 085 – 760 05 26 of vul je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.