marketingmix-marketingadvies

Marketingmix: advies en uitvoering

Veel ondernemers starten hun bedrijf zonder een marketingplan. Of hebben ooit een marketingplan (laten) schrijven die vervolgens in de welbekende la is verdwenen. Om klanten te werven hebben ze meestal wel een website, lopen ze netwerkbijeenkomsten af en plaatsen zo nu en dan iets op Social Media omdat ze hebben gehoord dat dit moet. Misschien plaatsen ze ook nog wel een advertentie in de lokale krant, laten ze een flyer thuisbezorgen of nemen deel aan een beurs. Eigenlijk gebeuren veel dingen ad hoc en niet gestructureerd. Meestal omdat ze weinig of geen ervaring met marketing hebben en ze zich er eigenlijk ook niet in willen verdiepen. Maar bovenal omdat het geen prioriteit heeft en in de waan van de dag weer van het to do-lijstje afvalt. Want de acquisitie en de administratie gaan voor. Herkenbaar niet waar?

Uit onderzoek blijkt dat ruim 94% van de MKB ondernemers marketing belangrijk tot heel belangrijk vindt. Toch is het voor ruim 79% van deze ondernemers niet duidelijk wie de doelgroep is. En heeft slechts 57% een marketingstrategie. Naast marketing vindt een grote meerderheid (88,2%) ook innovatie erg belangrijk. Desondanks brengt 28% van de bedrijven nooit nieuwe diensten of producten op de markt. De bedrijven die dit wel doen, doen dit vaak maar eenmaal per jaar (37,6%).

De waarde van goede marketing

Als ondernemer ontbreekt het je dus vaak aan tijd, specifieke kennis en objectiviteit om zelf de juiste marketingaanpak uit te zetten. Met als resultaat dat er geen duidelijke strategie is om je ambities en doelstellingen te bereiken. Door de ad hoc activiteiten wordt er met hagel op de doelgroep geschoten en omdat er geen samenhang is, blijven de gewenste resultaten uit. Bovendien kan er in de loop der tijd natuurlijk ook aardig wat veranderend zijn in de bedrijfssituatie. De concurrentie kan zijn toegenomen, de marktsituatie kan anders zijn of misschien laat je wel doelgroepen liggen. Bovendien veranderen de ontwikkelingen in nieuwe media razendsnel. Het kan ook zijn dat je eenvoudigweg meer structuur en focus nodig hebt. Of het is, als je bedrijf al een tijd meegaat, gewoon de hoogste tijd om jouw merk of bedrijf weer een beetje op te poetsen om het wat meer mee te laten gaan met de tijd.

Met een slimme marketingaanpak ben jij continue bezig je bedrijf te laten groeien. Uiteindelijk heb je namelijk wel betalende klanten nodig voor een bloeiend bedrijf. In je marketingaanpak neem je onder meer de onderstaande vragen mee:

  • Hoe trek je nieuwe klanten aan?
  • Hoe bind je bestaande klanten aan je bedrijf?
  • Gebruik je de juiste communicatiemiddelen om je doelgroep te bereiken?
  • En is die doelgroep helder?
  • Kun je met je huidige strategie ook in de toekomst doorgroeien?
  • Zijn er mogelijkheden voor productontwikkelingen?
  • Kun je misschien met andere partijen gaan samenwerken?
  • Is je aanbod voldoende onderscheidend?
  • Hoe kun je jezelf goed profileren?

Een goed marketingplan leidt tot meer klantcontact, meer nieuwe klanten en meer omzet.

marketing2mixplan

Wil jij je bedrijf laten groeien, schakel ons dan in om je bedrijfsambities te realiseren. Ons marketingadvies biedt jou professionalisering of continuïteit. In ons stappenplan bekijken we samen de uitgangspunten en hoe we meer samenhang en resultaat met jullie activiteiten kunnen bereiken. We geven strategisch advies en helpen jou de bedrijfs- en marketingdoelstellingen te bepalen. Ook zorgen we voor het aanbrengen én het behouden van de focus. Het stappenplan doorlopen we samen in duidelijke taal met uitkomsten die in de praktijk makkelijk te implementeren zijn. We schrijven geen lange (en dure) plannen, maar leggen de kern van het probleem vast met een kort en pragmatisch advies. En hierbij werken wij altijd binnen de gestelde tijd en het beschikbare budget. Zo helpen we je om succesvol te zijn én blijven en tijd en geld te besparen.

stap-1-marketingadviesJouw unieke kracht

Is jouw unieke kracht al helder? Zo ja, dan kijken we of deze voldoet of deze inmiddels bijgesteld moet worden. En zo nee, dan gaan we de unieke kracht voor jouw bedrijf formuleren. Jouw unieke kracht maakt waarom klanten klant bij je worden. Ook je visie, je missie en jouw persoonlijke kwaliteiten toetsen we in dit onderdeel. We onderzoeken dus of jouw bestaansrecht nog klopt.

stap-2-marketingadviesDoelen en ambities

Je doelen en ambities zijn al bekend. Maar zijn die specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar en tijdgebonden? Onbereikbare doelen gaan lekker lang mee, dus misschien moeten deze bijgesteld worden. Tevens stellen we de grootste prioriteiten van dit jaar vast: wat moet je gaan doen om je doelen en ambitie daadwerkelijk te gaan realiseren.

stap-3-marketingadviesDoelgroepen en belofte

Ooit heb jij je doelgroepen vastgesteld, toch? Zo ja, dan kijken we of de bestaande doelgroepen nog kloppen. En zo nee, dan wordt het hoog tijd om een profiel van je doelgroep te schetsen. Ook heb jij je doelgroep een belofte gedaan. Heb je die belofte kunnen waarmaken? Of heb misschien wel stappen gezet waardoor je je belofte moet aanpassen. Dat gaan we in deze stap ontdekken.

stap-4-marketingadviesHet implementatieplan

In deze stap ga jij plannen uitvoeren. Je communicatiemiddelen komen erin terug zodat je gelijk een marketing- en communicatiekalender hebt. Voordeel hiervan is dat jij precies weet welke acties jij wanneer moet gaan oppakken. Uiteraard komt het meten van de resultaten hierin ook aan bod. In deze stap bekijken we ook welke stappen jij kunt zetten om je bestaande klanten te behouden.

Meer weten?

Ons marketing2mixplan helpt jou om een frisse (her)start te maken. Door de basisingrediënten van je bedrijf weer eens goed te definiëren, kom je vaak tot nieuwe inzichten. Bovendien zorgt een frisse kijk op jouw marketing vaak voor nieuwe ideeën. En met ons implementatieplan ga jij gestructureerd met je marketing en communicatie aan de slag. En heb je daar nog ondersteuning bij nodig omdat je er geen tijd, zin of kennis voor hebt? Ook daar kun je ons voor inschakelen. Wij helpen je ook graag bij het uitvoeren van het marketing- en communicatieadvies.

Naast het stappenplan kun je bij ons ook terecht voor kleine marketingvragen. Zoals het ontwikkelen van een campagne om nieuwe klanten aan te trekken of het inzetten van nieuwe media. Zowel startende bedrijven als ondernemers met jarenlange ervaring kunnen terecht voor resultaatgericht marketingadvies.

Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Maak dan een afspraak voor een gratis en vrijblijvend oriëntatiegesprek. Wij komen graag bij jou langs om met jou en jouw bedrijf kennis te maken. Onder het genot van een kop koffie kunnen we dan jouw hulpvraag inzichtelijk maken. Doe het gerust, het verplicht je tot niks.

Bel 085 – 760 05 26 of vul je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.